Unia Europejska chc\u0105c zadba\u0107 o przysz\u0142o\u015b\u0107 naszej planety m\u00f3wi o r\u00f3\u017cnych datach i to do\u015b\u0107 odleg\u0142ych. Pa\u0144stwa europejskie szacuj\u0105, \u017ce osi\u0105gn\u0105 neutralno\u015b\u0107 klimatyczn\u0105 do 2050 roku. Tak odleg\u0142a data, przy takich zmianach klimatycznych, kt\u00f3re ju\u017c teraz s\u0105, wydaje si\u0119 wr\u0119cz abstrakcyjna.<\/p>\n
Stolica Danii ma inne plany. Kopenhaga chce by\u0107 pierwsz\u0105 zero emisyjn\u0105 stolic\u0105 na \u015bwiecie ju\u017c za 6 lat!<\/p>\n
To przesz\u0142o 600-tysi\u0119czne miasto chce wprowadzi\u0107 jedn\u0105 z najwa\u017cniejszych koncepcji, kt\u00f3re ma pom\u00f3c osi\u0105gn\u0105\u0107 zamierzony plan klimatyczny. Mowa o „five-minute city”.<\/p>\n
Cz\u0142owiek niszczy przyrod\u0119 dla zysk\u00f3w finansowych, nie my\u015bl\u0105c o przysz\u0142o\u015bci. My ludzie, powinni\u015bmy z obserwacji przyrody wyci\u0105ga\u0107 wnioski, wsp\u00f3\u0142pracowa\u0107 z natur\u0105 i wykorzystywa\u0107 zasoby w spos\u00f3b zr\u00f3wnowa\u017cony.<\/p>\n
Jednym z najwi\u0119kszych problem\u00f3w wielu miast, tak\u017ce i w Polsce jest emisja dwutlenku w\u0119gla, kt\u00f3ra przek\u0142ada si\u0119 na globalne komplikacje o smog, kt\u00f3ry wp\u0142ywa na zdrowie ka\u017cdego mieszka\u0144ca.<\/p>\n
W\u0142adze Kopenhagi chc\u0105 przekona\u0107 mieszka\u0144c\u00f3w do zmiany nawyk\u00f3w. Chc\u0105, aby Du\u0144czycy zrozumieli, \u017ce jazda komunikacj\u0105 miejsk\u0105 i spacery wystarcz\u0105, by sprawnie przemieszcza\u0107 si\u0119 po mie\u015bcie. Dlatego projekt nazwano „miastem pi\u0119ciu minut”.<\/p>\n
„Chodzi w niej o to, aby przej\u015bcie z mieszkania do sklepu, szko\u0142y, przedszkola czy innych obiekt\u00f3w u\u017cyteczno\u015bci publicznej zaj\u0119\u0142o 5 minut” – \u2013 powiedzia\u0142 S\u00f8ren Hansen, dyrektor projektu realizowanego w przemys\u0142owej dzielnicy Nordhavn, cytowany przez Fast Company.<\/a><\/p>\n Jednak na tym plan si\u0119 nie ko\u0144czy. Podobny projekt jest ju\u017c od lat realizowany w wielu miastach, wi\u0119c nie jest to \u017cadna nowo\u015b\u0107. Jednak Kopenhaga postanowi\u0142a, \u017ce projekt ten po\u0142\u0105czy z innymi udogodnieniami. Na przyk\u0142ad w centrum miasta poci\u0105gi metra nie b\u0119d\u0105 je\u017adzi\u0107 rzadziej ni\u017c co 2 minuty. Dodatkowo burmistrz chce wymusi\u0107 na rz\u0105dzie Danii, aby ten wprowadzi\u0142 zakaz wjazdu samochod\u00f3w z silnikiem Diesla.<\/p>\n Kopenhaga ju\u017c od wielu, wielu lat jest na bardzo dobrej drodze ku zerowej emicji CO2. Jest tam oko\u0142o 500 km dr\u00f3g rowerowych. Na 10 mieszka\u0144c\u00f3w, 6 os\u00f3b pojedzie rowerem do pracy. Dochodzi\u0142o nawet do sytuacji, \u017ce na drogach rowerowych zacz\u0119\u0142y si\u0119 tworzy\u0107 korki. W zwi\u0105zku z tym miasto zacz\u0119\u0142o poszerza\u0107 drogi rowerowe, stawia\u0107 mosty i podzielono drogi na czerwone – dla tych, co si\u0119 \u015bpiesz\u0105 oraz na zielone – dla tych, kt\u00f3rzy jad\u0105 rekreacyjnie.<\/p>\n Kopenhaga inwestuje tak\u017ce w komunikacj\u0119 miejsk\u0105, najbardziej w elektryczne autobusy. W ten spos\u00f3b redukuje si\u0119 ha\u0142as i zanieczyszczenia.<\/p>\n The busses in #Copenhagen<\/a> has change from yellow to green #zeroemission<\/a> pic.twitter.com\/qVuTId1b1x<\/a><\/p>\n — Mette Ho\u00e9 (@MetteHoe) May 2, 2017<\/a><\/p><\/blockquote>\n\n